Med en födelsedag i bagaget

32006677

Nu har det gått lite drygt ett år sedan jag startade denna blogg. På det hela taget har den utvecklats på ett sätt jag knappast förväntade mig, och den respons jag fått har också utgjort något av en glad överraskning. Tanken var från början att detta endast skulle utgöra ett privat anteckningsblock (som på sin höjd kanske skulle läsas av ett par kamrater), men med tiden så har läsarskaran utvecklat sig ganska successivt. Jag tackar hjärtligt för visat intresse och mottagen kritik.

Hursomhelst så kommer denna blogg att fortsätta vara vad den är idag: en sorts samlingsplats för (mer eller mindre ofullständiga) reflektioner kring politik och makt och hur dessa saker ter sig i vår samtid. Detta är inte en ”tankesmedja” eller en plats där idéer levereras på beställning åt olika ”kunder”. Min strävan här är att försöka ge en ärlig skildring av vänsterns mission och modernitetens öde, vilket inte är samma sak som en pretention om opartiskhet, snarare tvärtom. Min partiskhet torde istället vara något helt uppenbart för varje läsare, och det är just på grund av att jag tagit sida som jag faktiskt inte är intresserad av att endast utgöra en leverantör av smicker och självbedrägeri. Om detta nu medför att jag blir tvingad till att vara långt mer kritisk mot vänstern än vad högern är i nuläget, då får det helt enkelt bli så.

Detta om detta. Det utgör för övrigt något av en ironi att denna blogg antagligen aldrig skulle ha skapats om jag inte hade känt att jag behövde en plats att summera de tankar och frustrationer jag hade kring Ung Vänsters distriktsårskonferens för Uppsala län 2012. Ett år senare – med årskonferensen 2013 i färskt minne – är det alltså god tid att ägna ett inlägg eller två åt en uppföljning på samma tema, något jag också hoppas kunna lägga upp inom kort. Återigen: ett stort tack till alla som bistått med både beröm och kritik under det gångna året!

Kommentera

